iTrainer

Be Inspired with Aerobicweekends Sweden

Rörelsebank för Atletträning

Kategori: . Tags: ,

Hej. Här behövs ett aktivt medlemskap i iTrainer Academy
Logga in eller registrera dig.

Eller köp post

Boken Atletträning för alla innehåller fler än 500 sidor information och fungerar även som ett uppslagsverk. Här läser du mer detaljerat om vilka rörelser och varför ska de ska göras. I filmbanken ser du på ett instruktivt sätt hur du utför rörelserna samtidigt som du får viktiga tips av Coach Gyula.
Atletträningsens stora växande filmbank med totalt fler än 200 instruktionsfilmer.

Förbjudna positioner
Atletens målsättning är att bli så vältränad som möjligt. En nyckelfaktor är hög träningskvalitet under en så lång sammanhängande tidsperiod som möjligt. Den enskilt vanligaste orsaken till att Atleten inte kan hålla kvaliteten är smärta och skador relaterade till felaktiga rörelsemönster och vinklar. Via vår instruktionsfilm visar vi de vanligaste felen många gör och samtidigt hur vi korrigerar dessa fel.

Startmode
En Atlet påbörjar aldrig en rörelse utan att gå upp i ett sk.”Start Mode”. Startmoden förbereder Atletens hela system för belastningen som kommer. Detta ”Start Mode”ger en ökad kraftöverföring vilket automatiskt ökar Atletens alla fysiska värden samtidigt som skaderisken minskar markant under utförd rörelse. Via vår instruktionsfilm visar vi hur Atleten utför de tre MÅSTE lägen som är lyft, drag och press mode och få värdefulla tips.

Flerdimensionella positioner
I jakten på högre prestationer kommer Atleten utföra mer och mer mängdträning med många repetitioner och set. Utför Atleten all denna träning i exakt samma vinklar kommer den att medföra att Atleten blir stark i exakt de vinklar som tränas men kan bli svag i andra rörelseriktningar. Dessutom sker också slitaget i exakt samma struktur på kroppen vilket i längden kan orsaka förslitningsskador. Via vår instruktionsfilm visar vi hur Atleten utför de sex flerdimensionella grundpositionerna samt ge värdefulla tips.

Atlet5an
Atlet5an är ett test som är framtaget för att kartlägga Atletens totala fysiska kapacitet. Testet består av 5 basrörelser från varje fyselement - styrka, uthållighet, rörlighet, koordination och snabbhet. Via vår instruktionsfilm kan du enkelt se hur man gör rörelserna och få värdefulla tips. Vill du läsa mer om Atlet5an mer ingående kan du klicka på länken 'Så här gör du Atlet5an'. Här kan du också hitta testresultaten med åldersindelning. Har du bestämt dig för att göra testet kan du skriva ut 'Test och målformulär' som du hittar under manualer där du kan fylla i dina resultat samt planera inför framtiden. Utmana gärna dina träningskompisar! Hur vältränad är du egentligen?...

Styrke5an
Atlet5ans Olympisk stöt tillsammans med nedanstående fem styrkerörelser i Styrke5an utgör basen för den allsidige Atletens styrketräning. Dessa 5 rörelser bygger upp hela styrkegrunden inom Atletträningen. Alla dessa rörelser har sina huvudmuskler men kopplar även in hela kroppen. Således får Atleten en mycket vältränad och funktionell kropp genom endast av dessa 5 rörelser. Via vår instruktionsfilm kan du enkelt se hur man gör rörelserna och få värdefulla tips.

StyrkeComp5an
För att kunna bli helkroppsstark måste du träna basrörelserna för varje rörelsebana. Dessa huvudrörelser finner du i Styrke5an. Men för varje rörelse i Styrke 5:an finns det även en kompletteringsrörelse. Dessa rörelser bör ersätta huvudrörelserna ungefär var tredje gång. Rörelserna aktiverar samma system, men på ett annat sätt och blir därmed viktig för rörelsevariationen. Via vår instruktionsfilm kan du enkelt se hur man gör rörelserna och få värdefulla tips.

Extra stärkande rörelser
Atletens basstyrka kommer alltid först och främst från de MultiKomplexa Rörelserna i Styrke5an och Styrkecomp5an. Först när Atleten märker att någon muskel eller kroppsdel inte hänger med, tränar Atleten det området separat. I vår instruktionsfilm visar vi vilka extra stärkande rörelser som är de effektivaste sättet att stärka upp enskilda områden och samtidigt ge värdefulla tips för varje rörelse.

Preparestyrka
Preparerörelser är också utmärkta styrkerörelser men är mer till för kroppsförberedande styrkerörelser, dvs förbereder kroppens olika delar för belastning. De har också en viktig skadeförebyggande och stabiliserande funktion. I vår instruktionsfilm visar vi vilka och hur du utför dessa mycket viktiga rörelserna som ge värdefulla tips för varje rörelse.

Ryckskolan
Om Styrke5:an är basen för styrkan i varje rörelsebana, är det tyngdlyftningen som syr ihop kroppens alla system till en helhet. Tyngdlyftning är en annorlunda styrka. Det spelar nämligen ingen roll hur stark man är, om man har uppenbara brister i någon av elementen. För att kunna lyfta upp vikter från golvet till ovanför huvudet måste Atleten ha ett komplett element 5 system. I denna instruktionsfilm visar vi hur du utför den mycket svåra rörelsen ryck samt ge värdefulla tips hur du kan enkelt komma igång med teknikträningen.

Ryckskolan komplettering
I denna instruktionsfilm visar några av de bästa kompletteringsrörelsen för att få till vissa ryck rörelsens svåraste partier.

Rörlighets5an
Definition på rörlighet är kroppens förmåga till rörelseomfång för en viss bestämd rörelse. Eftersom Atleten inte bara ska kunna klara av alla typer av funktionella rörelser utan även rörelsernas maximala omfång, är det av yttersta vikt att Atleten har en bra rörlighet. Rörlighets5ans består utav de 5 absolut viktigaste rörelserna som de allra flesta behöver för att kunna uppnå Atletens allmänna rörlighets krav. Via vår instruktionsfilm kan du enkelt se hur man gör rörelserna och få värdefulla tips.

Rörlighet Powerband
Att stretcha med powerband är väldigt effektivt på många sätt. Ett av de främsta orsaken är den mjuka inbromsningen i ändläget, en inbromsning som gör att kroppen inte slår på sin försvarsmekanism. Via vår instruktionsfilm kan du enkelt se hur man gör rörelserna och använder powerbandet rätt samt få värdefulla tips.

Rörlighet med Pinne
Att stretcha med en pinne (CoreStick) har sina fördelar vid att komma åt vissa speciella men ändå mycket viktiga delar i överkroppen som du inte kan eller får svårt att komma åt med andra redskap. Via vår instruktionsfilm kan du enkelt se hur man gör rörelserna och använder pinnen rätt samt få värdefulla tips.

Höftstabilitet
Stabilitetsträningens slutmål är att få till ett ledlås och orka hålla kvar ”låset” oavsett vilken kraft som går genom leden. Denna låsfunktion av en eller
flera leder samtidigt ger de omkringliggande musklerna en stabil, orörlig och hård plattform att verka genom. Låsfunktionen ger en markant effektökning vid många typer av träning. Höftlåset ger en markant ökad effekt i kraftöverföringen mellan ben och överkropp samtidigt som den ger en skadeförebyggande funktion för hela ländryggsområdet. Via vår instruktionsfilm visar vi de bästa rörelserna för att träna upp höftens stabilitetssystem samt ge värdefulla tips.

Corestabilitet
Stabilitetsträningens slutmål är att få till ett ledlås och orka hålla kvar ”låset” oavsett vilken kraft som går genom leden. Denna låsfunktion av en eller
flera leder samtidigt ger de omkringliggande musklerna en stabil, orörlig och hård plattform att verka genom. Låsfunktionen ger en markant effektökning vid många typer av träning. Coreåset är den absolut viktigaste låsfunktionen att lära sig. ”Låset” gynnar alla, från vanliga motionärer till världsatleter. Det ger en markant ökad effekt i kraftöverföringen mellan ben och överkropp samt avlastar ryggradens diskar och då framför allt vid lyft. Via vår instruktionsfilm visar vi de bästa rörelserna för att träna upp corestabilitetssystem samt ge värdefulla tips.

Skulderstabilitet
Stabilitetsträningens slutmål är att få till ett ledlås och orka hålla kvar ”låset” oavsett vilken kraft som går genom leden. Denna låsfunktion av en eller
flera leder samtidigt ger de omkringliggande musklerna en stabil, orörlig och hård plattform att verka genom. Låsfunktionen ger en markant effektökning vid många typer av träning. Skulderlåset ger en markant ökad effekt i kraftöverföringen mellan core, överkropp och armar samtidigt som den ger en skadeförebyggande funktion, allt för att undvika skulder- och axelskador. Via vår instruktionsfilm visar vi de bästa rörelserna för att träna upp corestabilitetssystem samt ge värdefulla tips.

Rotationsrörelser
Rörelser i olika plan synkroniserar och koordinerar kroppens mobiliserande och stabiliserande muskulatur. Avsaknad av dessa rörelser är en anledning till många av dagens överbelastningar och skador. Dagens moderna Atlet måste ta vara på denna kunskap och börja med kroppsförberedande (prepare) rörelser innehållande diagonala och roterande rörelser. Via vår instruktionsfilm visar vi de bästa rotationsrörelserna för att träna upp kroppens helasystem samt ge värdefulla tips.

Foamroller
Foamroller är ett enkelt och effektiv redskap som passar utmärkt för självmassage. Med hjälp av redskapet kan du snabbt öka cirkulationen samt släppa på muskelspänningar som i sin tur bidrar till en snabbare återhämtning mellan träningspassen och minskar risken för överbelastning. Foamrollerns breda yta gör behandling någorlunda skonsam och är ett första steg till en mer djupgående behandling med massagebollen. Massage med foamroller kan du också använda inför ett träningspass om du behöver få igång cirkulationen lokalt och släppa muskelspänningar. Via vår instruktionsfilm kan du enkelt se hur man gör och få värdefulla tips för varje område på kroppen.

Egenvård massageboll
Massagebollen har en mindre yta vilket lämpar sig mer för lokala behandlingar. Gamla skador som läkts ihop med ett extra tjockt lager bindväv eller svåråtkomliga delar av kroppen går utmärkt att få igång med en hård boll. Men samtidigt får du vara beredd på att det är mycket mer smärta bakom bollmassagen än med foamrollern. Vissa av rörelserna kan du avlasta genom att du gör dem stående mot en vägg. Kombinera statisk press i 20-60s och massagerörelser i olika riktningar.

Läs mer om konceptet Atletträning™ samt beställa din egen bok här Atletträning.se.
Atletträning.se

Köp boken HÄR 'Atletträning för Alla'

För inspirerande träningsresor och utbildningar inom Atletträning och andra träningsformer se aerobicweekends.com.

Webshop med träningsredskap mm se henkdesign.com.


AfroDance

Stacks Image 6660

Atletträning

Gympa

Funktionellt

DanZy

Stacks Image 6688

Innerstrength

Spinning

Coretraining

Stacks Image 6762

Instruktörsutbildning

Allt Du behöver för att jobba som Gruppträningsinstruktör
Stacks Image 6771

Deluxe Träningsresor

Ultra-All-Inclusive Güral Premier Turkiet
Stacks Image 6780

Internationella Träningsveckor

Europas ledande träningsveckor, Playitas Fuerteventura

Utbildnings & Inspirationsveckor

Playitas Fuerteventura samt
Ultra-All-Inclusive Güral Premier Turkiet